widgeo

Saturday 17 March 2012

penjagaan aircond kenderaan



TIPS MENGENAI AIR COND
Sistem
aircon kereta berfungsi menggunakan gas yang dimampatkan oleh
compressor. Gas ini akan mengalir melalui cooling coil yang berada di
dalam kabin kereta dan blower akan meniup angin melalui cooling coil
ini dan mengeluarkan angin yang sejuk. Selepas itu gas ini perlu
disejukkan kembali dan akan melalui radiator kondenser yang akan
menyejukkan gas tersebut. Begitulah secara asasnya bagaimana aircon
kereta berfungsi.
Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkan peralatan aircon.

1.
Angin panas atau aircon tak sejuk. Perkara ini terjadi kerana beberapa
kerosakan. Sebaiknya periksa kandungan gas aircon kita dengan melihat
tingkap di atas penapis gas aircon (botol berwarna perak yang mempunyai
bahagian kaca di atas) Kalau anda nampak ada buih, maksudnya gas masih
ada. Jadi kerosakan bukan disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon.
Perhatikan kipas di depan radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak
bergerak. Maksudnya kipas itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan
dapatkan kipas terpakai daripada kedai potong kerana harganya lebih
murah (lebih kurang RM100-RM150). Sekiranya kipas bergerak tetapi
pergerakannya tidak laju, kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya
kipas bergerak laju dan aircon masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang
dan perhatikan salah satu paip yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya
anda nampak, bintik-bintik air mula kelihatan maka aliran gas daripada
kompressor ke cooling coil elok. Tapi airon masih tak sejuk, besar
kemungkinan, injap yang mengawal kemasukkan gas ke dalam cooling coil
tersumbat atau rosak. Untuk menukar injap ini cooling coil perlu di
buka dan gas perlu dibuang dan saya cadangkan buat service aircon
sekaligus.

2. Aircon tak cukup sejuk. Perkara ini biasanya
berlaku kepada kereta-kereta yang diimport sepenuhnya (CBU) atau
selepas aircon diservice. Tiada kerosakan sebenarnya kerana suhu aircon
di kawal oleh satu suis yang meng ‘on’kan dan meng’off’kan aircon kita
secara automatik. Minta mekanik melaraskan suis ini supaya aircon lebih
lama ‘on’.

3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika,
aircon tak sejuk. Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal ‘on’
dan ‘off’ aircon tidak dapat berfungsi dengan baik atau injiap yang
mengawal gas masuk ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan
gas ke dalam cooling coil berlebihan dan menjadikan cooling coil beku
atau ais terjadi hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan
menyebabkan hanya sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian
lagi panas. Sekiranya ini terjadi, berhentikan kereta anda selama
beberapa ketika (sehingga tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan
thermostat ke suhu yang paling kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi,
maksudnya, injap atau suis aircon anda perlu di tukar.

4. Air menitik. Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara ‘3′ di atas.

5.
Angin aircon berbau busuk. ini berlaku kerana terdapat angin luar yang
masuk ke dalam sistem saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda
telah terlalu lama tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan
basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk.

6. Asap putih
keluar Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang
terjadi. kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adlah seperti di ‘3′.

7.
Corong keluar angin aircon berminyak. Jika ini berlaku, maksudnya
cooling coil anda telah mengalami kebocoran dan lama kelamaan gas akan
habis dan angin aircon akan panas.

Berdasarkan pengalaman saya,
saya cadangkan aircon diservice setiap setahun setengah atau dua tahun
dan untuk perjalanan jauh di highway, jangan laraskan thermostat pada
suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan injap cooling coil. Dan untuk
pengguna kereta buatan Malaysia, jangan terlalu ‘bermain’ dengan
thermostat aircon anda kerana ianya sangat sensitif. Kos untuk
membaikinya agak mahal.

No comments:

Post a Comment